יום שישי, 4 בספטמבר 2015

כי תבוא, עליה של שבת קודש, מלכות בשבוע

כי תבוא, עליה של שבת קודש, מלכות בשבוע. דב' כט,ח: "ושמרתם את דברי הברית הזאת, ועשיתם אתם; למען תשכילו את כל אשר תעשון".
הברית המזכה את ישראל להתנחל בארצו סוכמה, הוגדרה, ופורשה לפרטיה. בפסוק שלנו, הרועה הנאמן מוסיף לנו מידע אשר מיועד לגרום לנו להתפקח, להתבונן בסדרי העולם ובתפקידנו בהם. בסוף, זה הכל רק לטובתנו: ענין השמירה והעשיה של כל הנחקק בברית הזאת, הוא רק למען נשכיל, למען נזכה בתודעה בריאה ואמתית שתקנה לנו צורה מזוככת, בצלם וכדמות הא-להים; למען נשכיל ונפיק לקח מכל אשר צווינו לעשות; למען נדע לבחור מתוך שכל בהיר וישר בכל פרשת דרכים שבחיים.
ענין זה רמוז מהמלים הראשונות, הרי "ושמרתם את דברי הברית הזאת" = 2633, כדברי החכם מכל אדם [מש' יט,יא]: "שכל אדם האריך אפו, ותפארתו עבר (עבור) על פשע", שחכמה מתוקנת באמצעות עשיית המצוות מאריכה אפו של האדם והופכו לקשה לכעוס כי אין באמת על מה, כי כל מה שבא כבי' להכעיס אותנו רק מקרבנו מתגלה ולא באמת מקורו בחוץ, אשר רק משקיף את תוך-תוכנו לעינינו; וכן תפארת האדם, מידת האיזון והאמת והבריאות המושלמת והזיו, מתבטאת בכך שנלמד לעבור על פשע כפי שה' עובר על פשע, שנדע לוותר ולמחול ולסלוח, להיות עלובים ולא נעלבים (כפי שמוסבר באורח מתוק בהקדמת התומר דבורה להרמ"ק).
השמירה באה לדי ביטוי בתיקון המידות שלנו, אמנם "ועשיתם אתם" = 1267 שם אותנו מול אתגרים המבשלים את השפעת התודעה החדשה בהויתנו. הנאמנות הקנאית לאמת תגרום אולי למצבים בהם [תהי' קיט,מו] "ואדברה בעדתיך נגד מלכים, ולא אבוש", כי בא האדם לחיים (ש"א יז,טו) "לרעות את צאן אביו" ולהנציח בכך את נס החיים המתקונים, והעבודה הזו לתקן את עצמנו מהוה (ירמ' כ,ה) "את כל חסן העיר הזאת", כי על ידה נזכה לדרגת ישרים אשר יעלוזו, מאלו אשר נאמר עליהם (מש' ב,כא) "כי ישרים ישכנו ארץ", ימשיכו את השכינה הקדושה עד המלכות להצילה מהגלות ולהעלותה אל החתן, אשר רק ממתין להתעוררות שלה להתיחד עמה, לגאלה.
וכל זאת, "למען תשכילו את כל אשר תעשון" = 2734, כדוגמא הראשונה בה עסק התורה גרמה להתפלאות אצל הזר הקרב: [ברא' כ,י] "ויאמר אבימלך אל אברהם: מה ראית, כי עשית את הדבר הזה"; ואברהם ידע. ולמען תשכיל בתכלית כל החיים האלה, ואז תעשה את הנכון לזכות ברגע האמת (ישע' נו,א): "שמרו משפט ועשו צדקה, כי קרובה ישועתי לבוא".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה