יום רביעי, 2 בספטמבר 2015

כי תבוא, עליה ה, הוד בשבוע

כי תבוא, עליה ה, הוד בשבוע. דב' כז,יז: "ארור מסיג גבול רעהו, ואמר כל העם אמן".
להסיג גבול זה לא ממש לפרוץ למרחב של הזולת, לא ממש לכבוש אותו, לא ממש לתפוס את שלו. כך מתאר רש"י את התנועה העדינה בה איש מסיג את גבול רעהו: "מחזירו לאחוריו, וגונב את הקרקע"... שהיא כבי' נהייתה פנויה. רבי יעקב בעל הטורים מביא כדוגמא לאותו מעשה את הבא על אשת רעהו. ויש אין ספור דוגמאות לאותו מעשה בחיי היום יום, והמשכיל ירויח.
ועל מסיג גבול רעהו חלה קללה נמרצת, לא חשוב אם מה שהוא גזל היה בדרכי נועם כביכול, ולא הרים את הקול ולא את היד. "ארור מסיג גבול רעהו" = 842, כי הוא כופר בא-ל עליון אשר (ברא' יד,יט) "קנה שמים וארץ", והוא הקובע מה (ויק' כז,כא) "תהיה אחזתו" של האדם. ואין מחסום בפני הבוחן כליות ולב, אשר ידון את האדם לפי ערך מעשיו ולא לפי מראית העין, וגזר שלא יתקיים (דב' יג,יב) "כדבר הרע הזה בקרבך". ומה שנאמר על דין בורא עולם, ראוי לאדם שייאמר על מצפונו הפרטי, ואז יתחרט על מעשיו הרעים ויתקן מידותיו בתשובה.
וכשמוע את דבר המשפט, "ואמר כל העם אמן" = 503, כי (מש' י,ט) "הולך בתם" (תהי' יט,ג) "יחוה דעת", ורק זה אשר (תהי' ק,ה) "אמונתו" תמשוך אותו להיות "עושה חסדים" יעמוד (ויק' יג,כט) "בראש" מעשה הגאולה, (יהו' ט,כ) "ולא יהיה עלינו קצף" עוד כי רק ילכו כל ישראל באגודה אחת (שופ' ט,כז) "בית א-להיהם", להשפיע עם חסידי כל האומות טוב לעולם.
על כן, "ארור מסיג גבול רעהו, ואמר כל העם אמן" = 1345, כי מתוך תיקון הלב, התודעה נהיית ברורה: [תהי' כז,א] "לדוד. י-הוה אורי וישעי, ממי אירא; י-הוה מעוז חיי, ממי אפחד". ה' הוא בשבילי "אורי וישעי" = 613, דהיינו תרי"ג מצוות, 613 מפתחות למנעולים להיחסה תחת כנפי השכינה בטוב תמיד; ואם אני מתואם במחשבה ובדיבור ובמעשה למערכת המצוות, אין ממי לירא. והוא "מעוז חיי" = 161 כהבטיחו לי (יהו' ג,ז) "אהיה עמך", (ש"א יז,מה) "ואנכי בא אליך" בדרכים מופלאות ובמופתים כי גם כאשר (זכ' ט,יא) "אין מים", ותשתיק את (מ"א ז,נא) "כל המלאכה" רק (דה"ב כט,ל) "להלל לי-הוה", להתפלל לפניו (תהי' ד,ה) "ודמו סלה" כי לא בידיכם הפיתרון, ותהי (יש' כט,ו) "סופה" ומשמים מטר (ירמ' יג,יב) "ימלא יין" להפליא את עיניך, (יהו' ז,ה) "ויהי למים" להרוות את צמאך. ואין לאדם לפחד כי אם (נחמ' ח,י) "לאדנינו" אשר (תהי' כב,ט) "יצילהו" (תהי' סד,ב) "מפחד אויב" כאשר (איוב לז,יט) "הודיענו".



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה