יום שבת, 15 באוגוסט 2015

שופטים, עליה א, חסד בשבוע

שופטים, עליה א, חסד בשבוע. דב' טז,כ: "צדק צדק תרדף, למען תחיה וירשת את הארץ אשר י-הוה א-להיך נתן לך".
הפסוק השלם שלנו, בערכו 4441, מסביר ומפרט את מעלת המובטח בו. הרי מתוך כך שצדק צדק תרדוף, תחיה וירשת את הארץ אשר ה' נותן לך; ויזכו אשר יזכו, [ישע' סא,ד] "ובנו חרבות עולם, שממות ראשנים יקוממו, וחדשו ערי חרב, שממות דור ודור". לרשת את הארץ, משמעותו שאין מכשול העומד מול הברכה שבידינו. אין מחסום. אין אויב אשר יעז לנסות את כוחנו. עד שנבנה את מה שהיה מימי קדם במצב של חורבן, ואיזורים שוממים יקומו לתחיה, וערים אשר נפלו בחרב יתחדשו לתקומה.
אם "צדק צדק תרדף" = 1072 תמיד, (ברא' כד,מא) "והיית נקי מאלתי", כי הרדיפה המתמדת אחרי צדק אמתי וכולל את כל רבדי הבריאה, יביא אותך ממילא אל כל התורה כולה. אז, (דב' לג,כט) "אשריך ישראל" אם תזכה לנהוג (שופ' א,כ) "כאשר דבר משה", (שופ' יא,לט) "ותהי חק בישראל" רדיפת הצדק (המצוה השביעית, ומצות-עשה היחידה, כנגד ספירת המלכות, מתוך שבע מצוות בני-נח), (יש' ס,טו) "משוש דור ודור", אשר קמים כל יום להיטהר לעבודת הקודש (דה"ב ל,כב) "ומתודים לי-הוה א-להי אבותיהם". כמובא במדרש ובמפרשים, דוקא זה שהצדק בידה והיא מוכנה לדרוש אותו אף בדין מול בורא עולם, זה שזימן לחנה את ההזדמנות בה עמדה במשכן (ש"א א,י) "ותתפלל על י-הוה", וחשבה אותה עלי הכהן לשכרה (שיכורה), והוכיחה את עצמה כשרה (בשיכול אותיות של שכרה), וקבלה מה' את אשר בצדק דרשה.
חיי בטח לעם ישראל בארץ ישראל, אם רוצים שיהיו ברי-קיימא, שיתמשכו ויצמחו עד עולם, צריכים להשיג אותם בצדק, מתוך זכות אשר אין נגדה כל הרהור. והדבר המקנה את אותה זכות, לפי פשט הפסוק, הוא דוקא רדיפת הצדק, "למען תחיה וירשת את הארץ, אשר י-הוה א-להיך נתן לך" = 3369 . ועד כדי כך הצדק בתור ציר ערכי לחיים שבין אדם לחברו הוא חיוני הרבה יותר מכל פעולה דתית ומכל טכס שבין אדם למקום, שיאמר החכם מכל אדם [מש' טו,ח]: "זבח רשעים תועבת י-הוה, ותפלת ישרים רצונו". התפלה העולה עד כסא הכבוד וזוכה להרעיש רקיעים היא הזו הנאמרת על ידי אדם ישר. ולהבין את הפשט הפשוט הזה כל אחד יכול ויקחנו אל לבו, ללא צורך בשום פירוש.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה