יום חמישי, 27 באוגוסט 2015

כי תצא, עליה ו, יסוד בשבוע

כי תצא, עליה ו, יסוד בשבוע. דב' כד,י: "כי תשה ברעך משאת מאומה, לא תבא אל ביתו לעבט עבטו".
הוא היה צריך דחוף קצת כסף כדי לגמור את החודש. היה לך מזמון, וכמובן, הסכמת להלוות לו ועוד כמובן ללא רבית. רק, מכיון שלא נראה לך כל כך בטוח שהוא יוכל לעמוד בתשלום ההלואה בזמן המוסכם, דרשת עבוט, ערבון. הוא הראה לך, בביתו, את המגהץ קיטור שלו, ואמר לך: אם לא אשלם, מותר לך לבוא ולטול אותו. עוד לפני המועד, התקשרת אליו בנימוס כמה פעמים, להזכירו, והוא הבטיח, והתחנן בשם המצב הכלכלי הנורא קשה העובר על כל ביתו. הגיע עת, ואיננו. ונזכרת פתאום במגהץ קיטור, וקבלת החלטה לממש את הגביה. שנית פני חבר לפני נושה. ועדיין, יש בפניך כמה אזהרות שעליך לקחת בחשבון, כי חברך החיב לך, בתומו נפל לזה, ואינו מכחיש בחוב, וידוע לך שאילו היה עולה בידיו היה ממהר לשלם. ובכלל, אולי לא בגללו אלא בגללך הכסף לשלם את ההלואה אינו מגיע לידו?
אז, "כי תשה ברעך משאת מאומה, לא תבא אל ביתו לעבט עבטו": כשיגיע תורך להיות לו לנושה, שמור על דרך ארץ, שמור על כבודו, אל תלבין את פניו ואל תביישו. ובכן, אל תבוא אליו הביתה ותקח את המגהץ קיטור בכח, אלא שתבקש אותו ממנו ותפגוש אותו במקום אחר, כי מספיק קשה לו כבר, ובושתו וצערו יהיו עליך.
אז כשתהיה בדרך אליו, "כי תשה ברעך משאת מאומה" = 1860, זכור-נא שני דברים חשובים לך. הראשון, אשר הכל מאת ה', (יהו' כד,יג) "ואתן לכם ארץ אשר לא יגעת בה" אלא שבחינם קבלת את שורשיך על אדמתך; ואז, הכל ממש מידה כנגד מידה, כדברי הנביא (ירמ' נ,כט): "ככל אשר עשתה עשו לה, כי אל י-הוה זדה" והפרה את מידת הרחמים; ואז, תשכיל להבין מה באמת כדאי לך.


כפי שאמרנו, "לא תבא אל ביתו לעבט עבטו" = 1081, המורה על מידת האמת המכונה (יש' ג,יח) "תפארת", דהינו צדק שהוא גם יפה, דין נכון המרגש את חווהו ורואהו כאחד, וגורם למפעילו להתחבב על ידי הבריות. ככה לא רק תינצל מכל גזרה רעה, אלא גם תזכה לשכר טוב, כדברי המלך [מש' יג,יג]: "בז לדבר יחבל לו, וירא מצוה הוא ישלם (ישולם)". ואם נכון יהיה אשר ישכילו (ברא' ג,ח) "וישמעו את קול י-הוה א-להים" לעשות חסד האחד עם השני, פשוט [תהי' קלב,ט] "כהניך ילבשו צדק, וחסידיך ירננו". (דב' ב,ד) "ונשמרתם מאד" בכל הנוגע לכבוד זולתכם ותהיו נוחים לבריות ונוחים לה', [איוב יב,יג] "עמו חכמה וגבורה, לו עצה ותבונה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה