יום שני, 3 באוגוסט 2015

עקב, עליה ג, תפארת בשבוע

עקב, עליה ג, תפארת בשבוע. דב' ט,ז: "זכר, אל תשכח, את אשר הקצפת את י-הוה א-להיך במדבר; למן-היום אשר יצאת מארץ מצרים עד באכם עד המקום הזה, ממרים הייתם עם י-הוה".
הפסוק השלם שוה 6548, כמנין התיקון המושלם לדבר אשר עליך גם לזכור וגם להימנע מלשכוח: [דברים, ד,מ]: "ושמרת את חקיו ואת מצותיו אשר אנכי מצוך היום, אשר ייטב לך ולבניך אחריך, ולמען תאריך ימים על האדמה אשר י-הוה א-להיך נתן לך כל הימים". הקצפת את ה' א-להיך ובכך הבאת על עצמך מכה; והנה לפניך התרופה המושלמת לה.
זכור אל תשכח, הינו שילוב מנצח מכשולים, מנצח את הסיח הדעת, מנצח את המוקשים שאנו טומנים לעצמנו בדרך. זכור, דהיינו הפעל, הבא אל המצוי. ולא מספיק בכך, כי זו פעולה נקודתית, החייבת לנבוט ולצמוח ולהצמיח, ותעשה זאת כל עוד לא תשכח מהנזכר אפילו לרגע. "זכר אל תשכח" = 986, מסתכם בצווי (שמ' יב,יז) "ושמרתם" בבחינת "תורה לשמה" (כדברי רבי אלעזר בגמרא סוכה מט,ב: תורה לשמה, זו היא תורה של חסד). "חוזרים בתשובה" על (יח' יא,יז) "אדמת ישראל"; ומשם, התשובה והתיקון הישר מתפשטים אל העולם.
את אשר "הקצפת את י הוה א להיך במדבר" = 1416. מה נאמר ומה נצטדק מול ציון חד כזה, כי אם נרים ידים בהודאה ונתחנן: [איכה ה,כא] "השיבנו י-הוה אליך ונשוב, חדש ימינו כקדם". תן לנו הפטר מחוב, עוד הזדמנות, וכל אשר למדנו יעמוד להצלחתנו.
למן-היום אשר יצאת מארץ מצרים עד באכם עד המקום הזה, לאורך כל הדרך המובילה מעבדות לחרות, "ממרים הייתם עם י-הוה" = 931; וברחמיו הגדולים הוא ישא עוון (ברא' נ,כד) "וא-להים פקד יפקד אתכם" בעבר ובעתיד, כי (מ"א יח,לא) "ישראל יהיה שמך" ונועדת להיות אור לגוים, ויראו בך כי אין תועלת לכל (נחמ' ט,כט) "אשר יעשה אדם" אם לא יביאוהו מעשיו (הוש' ו,ג) "לדעת את י-הוה". וכדברי ספר החינוך מצוה ט"ז, וזל"ק: דע, כי האדם נפעל כפי פעולותיו, ולבו וכל מחשבותיו תמיד (הולכים, עוקבים) אחר מעשיו שהוא עוסק בהם, אם טוב ואם רע. ואפילו רשע גמור בלבבו וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום, אם יערה רוחו וישים השתדלותו ועסקו בהתמדה בתורה ובמצוות ואפילו שלא לשם שמים, מיד ינטה אל הטוב, ומתוך שלא לשמה בא לשמה. ובכוח מעשיו ימית היצר הרע, כי אחרי הפעולות נמשכים הלבבות -עכ"ל. כי נועם ה' א-להינו עלינו, והנועם הזה מחיה אותנו לעשות מעשים הכוננים אותנו, וכוננים את הצינורות דרכם ברכת שמים מעל תחול עלינו. אין למה לאדם להימנע מלפקוח עינים אל מהות חייו, ולבחור בתבונה את אורחותיו, לטוב לו ולאשר לו כל הימים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה