יום שישי, 14 באוגוסט 2015

ראה, עליה של שבת קודש, מלכות בשבוע

ראה, עליה של שבת קודש, מלכות בשבוע. דב' טז,יב: "וזכרת, כי עבד היית במצרים, ושמרת ועשית את החקים האלה".
לזכור שיעבוד מצרים, מועיל לשמירת ועשיית המצוות המשחררות את האדם מהצמצום, מהמיצר של חוקי הטבע, של הדמיון הממליך את המקריות על המציאות, של כוכבים ומזלות כסייג ותיקרה לחופש האדם. זכור שהיית עבד לעבדים, והתורה תכרות אתך ברית בו תזכה לדרור, חופש וחרות; בהכנעה אך ורק אל המוחלט, אל הבלתי ניתן לשנוי על ידך. כל זה ברור בשיא הפשטות בפסוק שלנו, באמרו "וזכרת, כי עבד היית במצרים" = 1546, ומשם והלאה, רק (ברא' כו,ה) "חקותי ותורתי" יחולו עליך.
הכל מתחיל "כי עבד היית במצרים" = 913, ממש (ברא' א,א) "בראשית": עבדות בבחינת הצמצום שהקב"ה הפעיל כביכול על עצמו, לתת לבריאתו מרחב להתנפח, להתפשט. כמו שהיה גם אצל יונה הנביא, שכל סיפורו נמשל לסיפור מסעי הנשמה הבאה אל העולם, ואז, בראשית ההתפשטות, יקום [יונה ב,ב] "ויתפלל יונה אל י-הוה א-להיו ממעי הדגה". מתוך עמידה בחושך ובצמצום כאילו בתוך המעיים של דג צולל בים, תחזור בתשובה על הפחדים התפלים שהכשילו אותך עד הלום, ותנהג להשלים את התיקון אליו נועדת בשלום. ואם היית עבד אשר אינו רשאי להחליט על כמעט כלום בחייו, צפוי אתה להקפיד על דרך ארץ ומוסר, בחייך החדשים כבן חורין. לזאת הזהירך רבי יוסי: (משנה אבות פ"ב משנה טו) "יהי ממון חברך חביב עליך כשלך"; או בכלל, כדברי התורה החדים ומבוררים: (ויק' יט,לה): "לא תעשו עול". (ברא' כז,ג) "ועתה, שא נא כליך", ורעה אמונה.
כלי העבודה בידיך, "ושמרת ועשית" = 1732 (יהו' א,ח) "ככל הכתוב בו, כי אז תצליח את דרכך". ומה שעליך לשמור ולעשות, זה "את החקים האלה" = 605, כולם (גמרא נזיר נו,ב) "הלכה למשה מסיני", כולם מסודרים בתוך (שמ' כח,י) "ששה" סדרים של התלמוד המלמדים לאהוב ולאחוז באמת (דב' י,יב) "ולעבד את י-הוה א-להיך". כך שתשרה (במ' ג,מב) "בבני ישראל" תמיד תחושה משחררת ומעודדת, ממלאה תקוה ואמונה, כל יום כאשר (יהו' ט,יב) "ביום צאתנו" ממצרים. תחושה של דבקות וקשר שקוף עם בורא עולם, כזה הנוצר מהתהליך הפשוט שהנשמה עוברת מאז שידבר ה' (יונה א,א) "אל יונה בן אמתי", ומתוך כך, בפשטות וביושר, כנגד כל הסבירות, הקשיבו לו (יונה ג,ה) "ויאמינו אנשי נינוה" לדברי הנביא, ויתקנו מעשיהם בתשובה שלמה, וינצלו מן הגזרות הקשות אשר נגזרו עליהם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה