יום רביעי, 12 באוגוסט 2015

ראה, עליה ה, הוד בשבוע

ראה, עליה ה, הוד בשבוע. דב' יד,כז: "והלוי אשר בשעריך לא תעזבנו, כי אין לו חלק ונחלה עמך".
מיהו העומד בשעריך? כדברי התורה בהרבה מקומות, הוא הפוקד את שולחנך בזכות (כדוגמת אתה ובנך ובתך עבדך ואמתך ובהמתך וגרך אשר בשעריך, ובמקומות אחרים, גם העני והאביון, היתום והאלמנה); הזה התלוי בך משמים למזונותיו. הרי פרנסת האדם משמים היא, אך לא בדרך ישרה אל פני הארץ, אלא בתיווך המצוות המוטלות על הכל לעשות צדקה ומשפט בכל אורחותנו.
הלוי הוא משרת ציבור, והוא מנוע מלהחזיק נדל"ן, הרי אין לו נחלה. בראיה חסידית, גם העני וכל אשר במצב של מסכנות, מובאים אליך משמים, לזכותך במצוות מחייתם. קל להבין שפרנסתם משמים, כי משמים נצטוית לשמש צינור לכלכלתם. הוא לא ממך יצפה לישועה אלא מהקב"ה בלבד, ואך באמצעות מעשה החסד שלך יביא לו ה' את  לחמו.
אבל האדם נוטה לשכוח את מעמדו בעולם. המושל שוכח שהוא שליח ציבור, המנהיג מתפתה בקלות להפוך לפריץ ורודן, העשיר מסיר מלבו היות רכושו פיקדון לתכלית עשות חסד בשעריו. אז מה התוצאה מכך שלא תקפיד לקיים את "והלוי אשר בשעריך לא תעזבנו, כי אין לו חלק ונחלה עמך" = 2220? תבוא עת צרה לרכך את הלבבות אל מול צער הזולת, (דב' א,מה) "ותשבו ותבכו לפני י-הוה, ולא שמע י-הוה בקלכם, ולא האזין אליכם". אז העם עומד נבוך ומדוכא, מפולג מול האויב המשחק בו כרצונו. כל דימוי בין הנאמר לבין המציאות שלנו היום, אינו מקרי בכלל. ואותם דברים נקראים במימד הפרט כאשר במימד החברה, המדינה, הלאום.
כלוי, כעני והאביון, כאלמנה והיתום והגר. "והלוי אשר בשעריך" = 1160, הוא השתקפות של האלוהות באור ערב הניתן לכף ידך בבחינת (שמ' יז,ו) "הנני עמד לפניך שם על הצור"; כלי נשגב להמתיק את תאוות יצרך בנתינה, בהזרמה ערבה אל הזולת, דרכו תזכה באופן תקין לאשר (מש' כט,יז) "ויתן מעדנים לנפשך". רצוא ושוב. הלוך וחזור.
כי אם "תעזבנו" = 535, (קו' יב,יד) "הא-להים יבא במשפט", (ש"א כה,כט) "ויקם אדם לרדפך". ולא במעמד של עונש אלא מתוך כך שאתה מיועד להסתגל לישועה, שאתה צריך לעבור ניתוח להסרת לב של אבן והשתלת לב בשר, וזה יכול היה להתבצע בדרכי הטבע (כפי שמחלות קשות נרפאים מהם בשינויי תזונה, ואם לא כן, אז בדרכים כואבות וחודרניות ומתישות), באמצעות מעשיך הממתיקים ומרככים; ואם לא, בדרך של דינים קשים, עד שתקלוט בלבך שנחוץ לך להתעלות עד כדי "אהבה ללא תנאי" הממלאה את האהבה למילויה הזוהר "אלף הא בית הא", משם תתפשט הישועה.
וכך, כי אין דומה התיקון של האחד לתיקון של זולתו, ואתה קבלת את הכלים שלך ושלו, כי מתוקף התיקון שלך להקנות לו את שלו באהבה, "כי אין לו חלק ונחלה עמך" = 494; וזה לא באמת ממך ואין רשות בידך לגבות מכס על הפיקדון שעליך להעביר אליו, ושערי שמים פתוחים לפניו (דב' טו,ט) "וקרא עליך אל י-הוה" ותפלתו תתקבל ברחמים.
על כן, "לא תעזבנו, כי אין לו חלק ונחלה עמך" = 1060 , ותקבלנו בידיעה אשר הוא אחי (ברא' ב,כג) "ובשר מבשרי". דרך ה' לעשות צדקה ומשפט. ואם במובן הזה יתקן דרכיו (יהו' כד,לא) "ויעבד ישראל את י-הוה", אז משמים תבוא ישועה מול כל האויב, והשכינה תצא מגלותה, (דה"ב כט,כה) "ויעמד את הלוים בית י-הוה", יהי רצון במהרה בימינו אנו, אמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה