יום שני, 16 במרץ 2015

ויקרא, עליה ג, תפארת בשבוע

ויקרא, עליה ג, תפארת בשבוע. ויק' ב,ח: "והבאת את המנחה אשר יעשה מאלה לי-הוה, והקריבה אל הכהן, והגישה אל המזבח".
אתה, האזרח, תביא את המנחה אשר תכין לפי הפירוט שבפסוקים לעיל, ותביא אותה לה'. רש"י ואונקלוס משלימים את המשפט: "והקריבה" יחול על המביא את המנחה, "והגישה" יחול על הכהן. אולם, יש פשט אחר, לא פחות יפה לע"ד. אתה, האזרח, מביא את המנחה לה', רק לה', וזה ה' אשר כביכול מקריב אותה אל הכהן, מביא אותה אליו כדי שהוא יהנה ממנה; והכהן מקבל את המנחה באהבה, וחוזר על ההליך, עוד צעד קדימה בפנימיות: למען יהנה הוא עצמו מן המנחה, ראשית כל נגיש אותה אל המזבח.
מנחה באה בנדבה, או שמצטרפת לקרבן אחר: "והבאת את המנחה, אשר יעשה מאלה, לי-הוה" = 1941, ובכל מעשה המנחה תודה על שלמות התיקון (התיקון בג' שלבים כאשר בתורת הבעש"ט: הכנעה, הבדלה, המתקה) המוזמן לך תמיד: [תהי' מ,ב] "קוה קויתי י-הוה; ויט אלי, וישמע שועתי": בשלב ההכנעה, אני שם את תקותי אך בה', בהבדלה הוא מטה אזנו אלי בפרט, והכל יומתק כי ישמע שועתי ויתן שאלתי. בתהליך הגדול, שלושת שלבים אלו, המסתכמים בהבאת המנחה לה', משולים לשלב ראשון, של התמסרות והכנעה.
   ואז, בשלב ההבדלה, "והקריבה אל הכהן" = 439, (דב' כ,ב) "ונגש הכהן" עצמו אליה; אשר כל מקריב, (מ"א יא,ג) "את לבו" הוא מקריב (יש' לב,יח) "בנוה שלום"(יח' כג,יח) "ותגל" בזאת ישועתו כי החלה, בארש נענתה משמים בקשת לבו: (תהי' קיט,קנד) "ריבה ריבי".
כי תכלית כל הקרבנות לכפר, לזכך, לסגל את המלכות המתוקנת לבעלה שבשמים. האזרח שם את המנחה בידי ה', והחוק הא-להי שם אותה בידי הכהן, אשר יקבל אותה "והגישה אל המזבח" = 422 כמנדב אותה שנית, להתחנן לפני ה' כאמרו (תהי' ה,ג) "הקשיבה", (תהי' יב,ב) "הושיעה י-הוה", (דניאל ט,ד) "ואתודה", כי הכפרה דורשת גם הודיה וכן תשובה; (במ' ו,יא) "וכפר עליו", על אשר הביא את המנחה; (ויק' ט,ז) "וכפר בעדם", בעד כל העדה. כי חטא היחיד יכער את גורל הכלל וגם על הכלל תטיב כפרתו; כי (יש' מב,יב) "ישימו לי-הוה", והוא (ש"א כד,יט) "ישלמך טובה".
על כן: "והבאת את המנחה אשר יעשה מאלה לי-הוה, והקריבה אל הכהן, והגישה אל המזבח" = 2802, [במ' טו,כח] "וכפר הכהן על הנפש השגגת בחטאה בשגגה, לפני י-הוה לכפר עליו, ונסלח לו"; [שופ' ג,יח] "ויהי כאשר כלה להקריב את המנחה, וישלח את העם נשאי המנחה", לשלום ולשמחה, לעלות במעלות הקדושה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה