יום חמישי, 18 בספטמבר 2014

וילך, עליה של שבת קודש, מלכות בשבוע

וילך, עליה של שבת קודש, מלכות בשבוע. דב' לא,כח: "הקהילו אלי את כל זקני שבטיכם ושטריכם, ואדברה באזניהם את הדברים האלה, ואעידה בם את השמים ואת הארץ".
כל העם מופקד על התורה, כולם שמעו ולמדו אותה מפי משה. ועדיין, דורש משה להקהיל את הזקנים (הם הרשות השופטת ואף המחוקקת, במובן של קובעים ומנסחים הלכה למעשה לקיום מצוות התורה) ואת השוטרים (הם הרשות המבצעת), ללמד אותם את התורה ברמה הנדרשת למעמדם, ולהשביע אותם בעדות השמים והארץ בקיומה. הקהילו אלי את "כל זקני שבטיכם ושטריכם" = 1183, וילמדו איך להנהיג את העם אשר יחלק בין שבטיו (ברא' כו,ד) "את כל הארצת האל", ושמירתה גם בקדושתה וגם ברמה החומרית הממשית מופקדת בידיהם, שלא בעוונות ולא בממון, ישראל לעולם (ברא' מז,כב) "לא מכרו את אדמתם". 
אם כל העם מחויב בקיום התורה, על אחת כמה וכמה מי שינהיג אותו ויעמוד בראשו, אשר ישמש גם דוגמא וגם פיקוח על חיי הקדושה בארץ הקדושה. על כל, אחד המבחנים אשר יוכיחו את הראוי להנהגה הוא שלא יסמוך על עצמו, אלא מול כל הכרעה ובכלל כל יום יתפלל בפני בורא עולם [תהי' קיט,לג] "הורני י-הוה דרך חקיך, ואצרנה עקב" (ומאיר כאן המצודת דוד: אשמרנה עד סוף ימי בלי הפסק עכ"ל). זאת, כדי לתרגמו ללשון ימינו: לפני שהוא יכול להיות מועמד לתפקיד ציבורי כלשהו.
הביאם אלי "ואדברה באזניהם את הדברים האלה" = 1036, ובטח בא לחזור אתם על התחלת הסיפור שעומד להסתים, כאשר (שמ' ג,ד) "ויקרא אליו א-להים מתוך הסנה" במדבר, כי אמר ה' להושיעם (ירמ' כג,ד) "והקמתי עליהם רעים" שיביאו את עם ישראל בדרכי שלום (שופ' יז,ח) "לעשות דרכו". ורק אשר ירחם על הבריות ויחפוץ בשלומם, הזה אשר (מש' כח,כז) "נותן לרש",ורק אשר ידבק לתכונות הבורא ית' עד (דה"ב ב,יא) "אשר יבנה בית לי-הוה" בלבבו, ואשר יקיים את דברי קודש הקודשים מפי עליון (שה"ש ח,ו) "שימני כחותם על לבך", הוא יהיה ראוי למעמד של הנהגה, (מלא' ב,טו) "ונשמרתם" תמיד לבלתי לבגוד במפקיד בידיכם פיקדון.
 משה בא להשביע את הנהגת העם, ולוקח את השמים ואת הארץ, את הבריאה כולה הנשפעת מישראל, בתור עדים. "ואעידה בם את השמים ואת הארץ" = 1637: משה הנהיג את דורו הראשון של עם ישראל בנוכח, כתב את התורה על פי ה' ויצר תקדימים ברורים ומדויקים לאופן הוצאתה אל הפועל בכל מקרה ומצב. תורת משה היא ירושתו לכל דורות ישראל, ועל כן, הוא בא לדרוש מכל אשר ינהיגו בכל זמן את ישראל, לנהוג לפי תורתו כפי שקודם נהגו על פיו: " [שמ' ד,טז] "ודבר הוא לך אל העם, והיה הוא יהיה לך לפה, ואתה תהיה לו לאלהים". כפי שלפני ארבעים שנה אהרן שמש פה למשה, מעכשיו ראשי העם מופקדים להיות לפה וליד לתורתו. ככה, בפקודת צדק ומפשט אמת לכל הדורות, הוא (מ"ב טו,לה) "בנה את שער בית י-הוה העליון", כאשר התחתון ניתן בידינו התפקיד לבנותו.
ברם, "הקהילו אלי את כל זקני שבטיכם ושטריכם, ואדברה באזניהם את הדברים האלה, ואעידה בם את השמים ואת הארץ" = 4454 כי יש להם תפקיד נדיר ויחיד להביא את ישראל להשפיע טוב בעולם, עד כדי שיאמר ה' [מלא' א,יא] "כי ממזרח שמש ועד מבואו גדול שמי בגוים, ובכל מקום אשר מקטר מגש (מוקטר מוגש) לשמי, ומנחה טהורה, כי גדול שמי בגוים, אמר י-הוה צבאו-ת" 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה