יום שני, 22 בספטמבר 2014

האזינו, עליה ג, תפארת בשבוע

האזינו, עליה ג, תפארת בשבוע. דב' לב,יח: "צור ילדך תשי, ותשכח א-ל מחללך". ומפרש האור החיים הקדוש: צור ילדך תשי יתבאר על דרך אומרם ז"ל (זוהר ח"ק ר"ו ע"ב) בשעה שרצה הקב"ה לברוא את האדם נמלך במלאכים, ואמרו לפניו (תהי' ח,ה) מה אנוש כי תזכרנו וגו', ונתעצם ה' נגד דברי המלאכים ובראו והעניש המנגדים ע"כ, ולזה, כשישראל עוברים רצונו מחלישים טעם לידתו של אדם, והוא אומרו ילדך תשי, עכל"ק. ותשכח אל מחוללך, אשר ה' חולל אותך ושמך בראש הבריאה, ובמעשיך הרעים תבזה את מעמדך ותכלית בריאתך.
משה תובע כלפי מטה ומגן כלפי מעלה: "צור ילדך תשי, ותשכח א-ל מחללך" = 1963, [מיכה ד,ה] "כי כל העמים ילכו איש בשם אלהיו, ואנחנו נלך בשם י-הוה א-להינו לעולם ועד". כל אחד ילך בשם אלהיו, בשם האל והדוגמא בהם הוא מאמין, לפי הבנתו את הנכון, ולפי הישר ליצרו. אז מה היתרון אשר יגלה ישראל לעולם? זה שהוא הולך תמיד אך בשם ה' א-להינו המשגיח וחי ושולט, אליו נגש באמרנו (תהי' קמג,א) "שמע תפלתי, האזינה אל תחנוני", ויתקים בנו לעיני כל (תהי' קמה,טו) "ואתה נותן להם את אכלם בעתו".
ובכן, "צור ילדך תשי" = 1070, בעצב, וכנגד המלאכים כנ"ל נברא האדם, ועליו הוכחת תכליתו כי [איוב טו,יד] "מה אנוש כי יזכה, וכי יצדק ילוד אשה", (יש' יג,יד) "וכצאן ואין מקבץ, איש אל עמו יפנו", ומתוך שפלות השכל והשתעבדות האדם ליצרותיו, לא מטים אוזן אל האמת (יח' כ,טז) "ואת חקותי לא הלכו בהם"; תאוות העולם הזה מעלות בהמיותו על צלם הא-להים שבו, (מש' יד,ל) "ורקב עצמות קנאה".
"ותשכח א-ל מחללך" = 893, שתשכח את יעודך בעולם מרוב התאבנות הלב וסינוור עינים בהבלי העולם. על כן, נדרשת הנהגה אשר (דב' לג,י) "יורו משפטיך ליעקב" וישמיעו את הכרוז הנשמע משמים (ירמ' ג,יד) "שובו בנים שובבים נאם י-הוה", שובו (מ"א ו,טז) "לקדש הקדשים" (מ"א כא,ב) "כי הוא קרוב אצל ביתי" ולא רחוק כפי שדמיתי לי בעצת יצרי. ואז יפקחו עיני לבם ויראו וירגישו כי עירומים הם, (יח' כו,טז) "וירדו מעל כסאותם", (יח' כו,טז) "והסירו את מעיליהם" המכובדים מעליהם, וילבשו שק ואפר על כל השטות אשר הובילה אותם אל מקור החושך. ותקום מתוך הבכי והתפלה טהור וזך, מוכן לקבל על עצמך (תהי' מד,ז) "כי לא בקשתי אבטח" ולא ברוב הון ואף לא ברוב חכמה אלא רק בה' בורא שמים וארץ, ותפנה אל (יח' יא,טו) "אחיך אחיך אנשי גאלתך" לבנות בצותא חברה חדשה אשר צדקה ומשפט ימשלו על אורחותיה. ותמיד תסור מרע ותעשה טוב,  (מש' ג,כו) "ושמר רגלך מלכד", כי היצר הרע יפעל להחזירך אליו (במ' כא,ה) "למות במדבר כי אין לחם", וישראל ימצא ישועה רק באשר קם (יח' כ,ט) "להוציאם מארץ מצרים" להפכם לבני-חורין, נצר מטעי מעשה ידי להתפאר, והכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, הפותחת את המנעולים לרעות ישועת עולמים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה