יום חמישי, 24 ביולי 2014

מסעי עליה ו, יסוד בשבוע

מסעי עליה ו, יסוד בשבוע. במ' לה,טז: "ואם בכלי ברזל הכהו וימת, רצח הוא; מות יומת הרצח". 
מי שלוקח או משליך כלי ברזל (מסתם מקל או גרזן ועד טיל) להכות את רעהו עד מות, הוא רוצח; אך בהגדרה מוקדמה הוא חולה, חולה שנאה עד כדי "בכלי ברזל הכהו וימת", השוה 793 , בדיוק כמו הדיאגנוזה הקובעת שהוא, בעצם, (מש' כט,כד) "שונא נפשו". 
ואם "בכלי ברזל" = 301 = (דניאל יא,ג) "מלך  גבור" יכה אותו, וכוונת מכה מאת המלך הגבור והנורא היא (נח' ו,יט) "ליראני" -לגרום לאדם לירא את ה' לבל יחטא-, "הכהו וימת" = 492 כמנין (ישע' סב,יט) "קול בכי וקול זעקה" שהמכה תעורר; וימשמש האדם במעשיו ויחזור בתשובה שלמה. ועל מה המכה? גם בערך 492, (ישע' ט,יח) "איש אל אחיו לא יחמלו", שאין חמלה, שאין רחמים, בקשר בינו לבין זולתו. ואז באה צרה חו"ח, לרכך לבבות.
ואם באכזריות ובלא צדק, בחינם הרג נפש, רוצח הוא. "רצח הוא" במנין 310, מזכיר מיד את הנעשה בידיו כדברי התורה (ברא' ד,כד): "יקם קין" (יוקם), הרוצח הראשון, קם ונעור כבי' בחטאו הנזכר בידי כל רוצח. ואם רוצח הוא, גם בערך 310, "יכפר" כי מצוה עלינו (מש' כא,טו) "עשות משפט", בערך 1205 של "מות יומת הרצח"; ואז, גם בערכו, לאחר שהוסרה הקללה הכבדה מעל הכלל בקרבו ארע הרצח, עשות צדק ממתיק והברכה שבה לשרות על העם, ומתבטאת בשפע טוב (יח' לד,כז): "והארץ תתן יבולה".




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה